dinsdag 6 januari 2015

Villa kakelbont
















“Sjoukje Hieminga” zeg ik door de telefoon tegen de meneer van de belastingdienst, afdeling kinderopvangtoeslag.
“Met O.U, net als Sjoukje Dijkstra, maar dan dus Hieminga, met een H”.
“Het gaat om Cato, met een C, gewoon C. A.T. O.”. “Ja en Kaljee, met een K, zoals je het zegt, dubbel EE”.
 “De oudste heet Puk”…”ja, Puk, zonder C”….”Waarom? nou dat vond ik belangrijk toen ik zwanger was, u weet wel, hormonen!” “Cato heeft Puk haar C gekregen” grap ik nog.

Het blijft even stil en ik vermoed dat deze meneer niks weet van vrouwen, hormonen of humor in het algemeen. 

“Ze staat er in niet in? “Nee, dat kan kloppen, zij heeft een andere achternaam: Pouleijn”. “Met O.U en een IJ, ja, die van ijs, met puntjes.” “En dan ook nog een E ertussen: P.O.U.L.E.IJ.N. zo ja” 

Eens een Hieminga, altijd een Hieminga. Mijn achternaam verandert niet, voor welke knappe prins dan ook. En met twee verschillende vaders krijg je dit. Drie achternamen in een vierpersoonshuishouden. Een samengesteld gezin, een villa kakelbont.  Gezellig, maar in veel gevallen ontzettend onpraktisch. Helemaal omdat, onze namen niet zo makkelijk zijn als de Jong, de Vries of Jansen. Toch zou ik niet anders willen, Hieminga hoort en blijft bij mij. Trots onderdeel van het Hiemingajes.

Het is vooral voor buitenstaanders lastig. Als je ons Fam. Kaljee noemt, sluit je er twee buiten en Fam. Hieminga, dat ben ik in mijn eentje. Bij de gezamenlijke tandarts staan de meiden onder hun vaders naam geregistreerd, maar dat zijn dus twee adressen. De tandarts kent ons allemaal, maar voor de assistente blijft het ingewikkeld. Ze zucht diep, als ik bel, dat Vinn en Guusje, wel Pouleijn heten, en bij Puk horen. Maar de kinderen zijn van mijn ex en zijn nieuwe vrouw. Dat ik met Puk en Cato kom. “Kaljee heet die laatste, ik spel het wel even…”

Voor anderen niet handig dus, drie bijzondere namen in een gezin. Maar who cares? Zo’n achternaam gebruik ik thuis alleen als ik echt kwaad ben. Ze schieten bij mij pas echt in het gareel als ik ze bij voor- en achternaam tot de orde roep. Veranderen doen we niet, we blijven lekker spellen. Alleen onze gezinsslogan hebben we wat aangepast: Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker!

Sjoukje Hieminga…. met H.I.E

2 opmerkingen:

  1. Oja! Hier één Van Rouendal (O U, nee géén W). Ja, met één A. Nee, VAN Rouendal. En drie Wildemannen, dat is makkelijk. Voornamen ook, alhoewel ik soms een Nienke heb ipv een Minke.

    BeantwoordenVerwijderen