maandag 15 februari 2016

kutverhaal

























Ik zit met mijn dochters op de bank en we kijken het nieuws. Ze zijn allebei ziek thuis en ik heb gemakshalve mijn joggingbroek ook lekker aan. Het nieuws gaat over vrouwenbesnijdenis. Beelden van een jong meisje dat hartverscheurend huilt bij de aanblik van een ouderwets scheermes. Ik hoor niet echt wat er gezegd wordt. Ik gruwel en bedenk wat ik zal zeggen als de eerste vraag zich aandient. Dat duurt niet lang….

“Mam, waar gaat dit over?” vraagt mijn oudste met een hoger stemmetje dan normaal. Twee bange ogen kijken me vol afgrijzen aan vanonder haar dekbed. Ik besluit haar de ongecensureerde versie te geven, ze is tenslotte al bijna dertien. Ik vertel over meisjes in Afrika, het wegsnijden van schaamlippen, roestige scheermessen en tandloze dorpoudsten. Over dat die meisjes verschrikkelijk veel pijn lijden, voor het leven verminkt zijn en het in het ergste geval niet eens overleven. Dit lijkt genoeg informatie, volgens mij haakt ze af. Ze kijkt me aan met een nog bleker gezicht dan vijf minuten geleden. Misschien toch iets te veel informatie? Ik besluit maar weer eens te vertellen dat we blij mogen zijn, om in een land als Nederland te wonen.

Wat vertel je kinderen wel en wat niet? Hoe vertel je in Jip & Janneke taal over een onderwerp wat het daglicht niet kan verdragen? Met een puber en een kleuter in huis gebeurt het vaak, dat de kleuter dingen hoort, die niet voor haar bestemd zijn. Dat ze vaak op precies de goeie momenten een krachtterm gebruikt, ligt dan weer aan mij..

Later die ochtend ga ik met de jongste in bad. Ze is bijna vijf en heeft van een vriendinnetje een nieuw woord geleerd: Vagina. Ze roept het te pas en te onpas. Als ik haar vraag of ze weet wat een vagina is, antwoordt ze ontkennend. Ik zeg dat, vagina een ander woord is voor plasser. Dat dat anatomisch niet helemaal correct is, laat ik voor nu even achterwege.  Ze moet er erg om lachen, net als om de woorden “tepels” en “billen” die ze ook veel gebruikt. “Wat is een ander woord voor piemel dan?” vraagt ze. Omdat ik geen zin heb om de halve dag het woord peeeenis te horen in huis, zeg ik dat een piemel, gewoon een piemel is. Ze moet nog harder lachen en echoot heel hard vaaaaaagina door de badkamer.


Later die dag komt mijn oudste naar me toe. “Dat verhaal van vanmorgen, hè, dat is echt….” Ze probeert gelaten een goede term te vinden voor een slecht onderwerp. “Tja schat”, zeg ik. “Dat is nou echt een kutverhaal!”  Opgelucht zie ik dat haar zusje net in slaap is gevallen.

1 opmerking:

  1. f5pf vr youtube - Videoodl.cc
    f5pf youtube to mp3 converter mac vr youtube - Videosl.cc has the biggest collection ofvideos for you to download. If you love these sites, you could make your first deposits at the best

    BeantwoordenVerwijderen