Ik overhoorde laatst mijn
oudste met haar Engelse huiswerk. Ze had het goed voor elkaar en bij het
dichtklappen van het boek, zei ze zin te hebben in de volgende dag. Ze zou een
goed cijfer gaan halen. Ik zei zonder blikken of blozen: ”Lekker hè, dat gevoel
dat je je huiswerk kent en met een gerust hart naar bed kan gaan.” Dat was een
knap staaltje acteerwerk van mijn kant…dat gevoel heb ik mijn hele schooltijd
nooit gehad.
Tegenwoordig heb je Magister
op de middelbare. Een app waarbij je als ouder precies kunt zien wat er gebeurt
op school. In welk lesuur je kind bezig is, absenties, huiswerk en strafwerk. Daar
gebeurt niks vreemds; haar cijfers zijn prima, geen ongeoorloofde absenties,
nul strafwerk en zelfs geen vergeten spullen. Er gebeurt zelfs zo weinig dat ik
er eigenlijk nooit op kijk. Omdat ik vind, dat ze zelf verantwoordelijk is voor
haar huiswerk en cijfers en omdat ik weet dat “er bovenop zitten” averechts kan
werken.
Ik ben elke dag blij dat er
in mijn mavo-tijd nog geen Magister was en dat wij ongestoord briefjes konden
vervalsen. Later op het Nimeto kwamen er absentiebriefjes thuis, die door mijn
ouders getekend weer teruggestuurd moesten worden. Kinderachtig natuurlijk, dat
vond mijn vader ook wel een beetje. In die tijd werkte mijn moeder lange dagen
op een kinderdagverblijf en was mijn vader ziek thuis. Die laatste onderschepte
dan mijn briefjes en tekende ze. Ik beloofde dan beterschap en hij beloofde
niks tegen mijn moeder te zeggen. Ik nam de spelregels van ons verbondje alleen
niet zo nauw. Hij wel volgens mij, want ik heb mijn moeder er nooit over
gehoord, wat zeker gebeurt zou zijn als die er van wist.
Wat in die tijd handig was
geweest voor mij van Magister, was het bijhouden van cijfers. Ik gokte altijd
op een 5,5 wat afgerond een zes werd en rekende altijd eerst uit wat ik
minimaal kon halen om toch nog over te gaan. Wat ook weer spannend was, omdat
ik meestal wel een s.o-tje of twee vergat, wat mijn strakke berekeningen in de
war schopten. Dat zorgde ervoor dat ik nog een laatste eindsprint moest maken,
om toch weer met de hakken over de sloot over te gaan. Ik had een slechte
werkhouding, maar blijven zitten op de mavo ging zelfs mij te ver en op deze
manier kon ik na vier jaar die verschrikkelijke school met een diploma vol
zesjes verlaten.
Vooralsnog pakt mijn
fantastische oudste het heel anders aan dan ik. Al zijn sommige smoezen nog
steeds hetzelfde: Bij een minder goed cijfer heeft de hele klas het slecht
gemaakt, een verrassing s.o wordt, heel kinderachtig, nog steeds niet
aangekondigd. En bij een proefwerk worden nog steeds dingen gevraagd die echt
niet in de lesstof stonden. “Echt niet mam, zo belachelijk!”
Dat knappe acteerwerk heeft
ze in ieder geval van mij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten