woensdag 10 februari 2016

Kwijt

Ik ben vaak iets kwijt, meestal de gewone dingen. Sleutels, wachtwoorden, de weg naar de sportschool of mijn kluts. In 2015 raakte ik meer kwijt dan me lief was, met als spreekwoordelijke klap op de vuurpijl, op oudejaarsdag: mijn baan. De tien kilo die ik kwijt wilde raken ben ik tot op heden nog niet verloren, wat dan wel weer jammer is. Mijn humor is gelukkig nooit zoek.
 
Was 2015 het jaar van "kwijt". 2016 wordt het jaar van het "vinden". Het vinden van een nieuwe plek, zowel werk als prive. Het vinden van nieuwe wegen en creatieve invalshoeken en uitdagingen.
 
Een aantal jaar geleden deed ik een cursus waar ook "gestructureerd leven" aan bod kwam. We kregen van onze cursusleidsters een klein notitieboekje om zo wat meer rust en reinheid aan te brengen in onze rommelige hoofden. Een van de tips die we kregen was, dat als je de sleutels altijd op dezelfde plek terug legde, dat je ze dan nooit kwijt zou raken. Om me heen hadden acht chaoten een aha-erlebnis en begonnen driftig in hun boekje te schrijven: "sleutels op een vaste plek..."Ik keek om me heen, verbaasde me en probeerde uit mijn hoofd Maya de Bij in het boekje te tekenen. Alsof ik dat niet al honderd keer had geprobeerd met die sleutels, of mijn portemonnee, of mijn telefoon, of mijn notitieboekje. Het ingebonden cursusboek raakte natuurlijk ook zoek en dat vond ik wel prima. Liefdevol mijn chaos omarmen leek me veel beter.
 
Op zoek naar een geheugenkaart vond ik vanmorgen het notitieboekje terug van een aantal jaar geleden. Ik had niet gedacht het nog te hebben. Ik bladerde het door en vond op Maya de Bij en een bloemetje helemaal niks terug. Omdat ik graag bewaar, dacht ik even het boekje te houden en toch te gaan gebruiken, maar ik wist dat het binnen afzienbare tijd in de papierbak zou liggen of ergens anders waar ik het niet kon vinden.
 
Toch vond ik het bijzonder dat ik juist dat boekje terug moest vinden aan het begin van het "jaar van het vinden". Als ik wil dat er in dit jaar een hoop gevonden gaat worden, kan ik maar beter klein beginnen. Met Maya als getuige hang ik vanaf nu mijn sleutels altijd op dezelfde plek. Ik ben benieuwd wat ik dit jaar nog meer ga vinden.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten