maandag 9 maart 2015

Arrogantie intolerantie




“Ik ben echt zo’n type dat, altijd op gevoel kookt”, hoor ik een vrouw op een verjaardag zeggen. Ik snap dat op zich wel, ik kook ook vaak op gevoel. Daarom brandt er nog wel eens iets aan, is de broccoli te beetgaar of heb ik voor zes personen pasta in de pan, ipv voor vier. Ik zou zelf liever zeggen: “ik rommel vaak maar wat aan”.

De arrogantie druipt van haar woorden en haar gesprekspartner is duidelijk onder de indruk. Zij heeft namelijk helemaal geen kookboek nodig om de beste creaties op tafel te zetten. Dat doet zij met gemak uit de losse pols en daarin onderscheidt ze zich van het gewone kookvolk. De manier waarop ze het zegt irriteert me, zoals het me vaak irriteert als mensen opscheppen over wat ze allemaal kunnen en een cv vol competenties etaleren. Bewijs het eerst maar eens, denk ik dan. Arrogantie: ik vind het een nare eigenschap en vaak valt de persoon in kwestie zonder al die toeters en bellen zo ontzettend tegen…..

Een potje zelfreflectie is mij niet vreemd en natuurlijk zegt mijn hekel aan arrogantie alles over mezelf. Ik pak de kernkwadranten van Ofman erbij. Je kent het wel: dat model met kwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen. Arrogante mensen, of tenminste, wat ik definieer als arrogant, nemen veel ruimte in, zijn erg zichtbaar en trots op wie ze zijn en wat ze kunnen. Daarin ben ik waarschijnlijk iets te bescheiden, onzeker soms. Daarin zou ik meer mijn plek kunnen innemen, mezelf serieus nemen ook.

Natuurlijk ben ik trots op mezelf. Op wie ik inmiddels ben, na pieken en dalen. Dat ik creatief ben en het in mijn hoofd net iets anders werkt dan anders. Ik ben goed in mijn werk en meestal een leuke partner. Trots ben ik ook op mijn oudste die “love you mum” naar me appt, wat betekent dat ik opvoeden ook leuk doe. Dat ik weet wat mijn kwaliteiten zijn en steeds vaker naar mezelf luister.

Ik ben gewoon niet “zo’n type” dat dat van de daken schreeuwt….nou ja, nu dan een beetje! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten